7 schrijftips voor startende ondernemers

Als startend ondernemer schrijf je vaak veel teksten. Een bedrijfsplan, teksten voor je website en socialmediaberichten. Voor je het weet ben je veel tijd kwijt aan het schrijven van online teksten. Maar als startend ondernemer heb je ook veel andere dingen te doen.
Schrijftips voor beginnende ondernemers

Inhoud

1. Doel van je tekst

Denk na over het doel van je tekst. Voor wie schrijf je de tekst en wat wil je met je tekst bereiken? Als je dit weet, ben je minder geneigd om af te dwalen. Helemaal online is minder tekst beter (behalve wanneer je blogs gaat schrijven, dan is meer tekst juist weer beter).

2. Zet een timer

Om te voorkomen dat je enorm afdwaalt, kan het helpen om een timer te zetten en te werken met een deadline. Zodra je weet waar je tekst over moet gaan en voor wie je het schrijft, ga je schrijven. Deze fase gaat meestal erg snel. Denk in deze fase niet al te veel na. Je moet nu gaan typen, typen, typen. Dus zet een timer op 30 minuten en typ er op los!

Zet een timer

3. Scan je tekst op je boodschap

Nu je de eerste versie hebt, ga je de inhoud controleren. Staat in de tekst wat je erin wilde hebben? Is het doel duidelijk? Ja? Mooi! Nu kijk je naar de opbouw. Bij online teksten is het de bedoeling dat in de inleiding de hoofdboodschap staat. De onderbouwing en extra informatie mag daaronder staan. Dus stel je bent je diensten-pagina aan het schrijven. Zorg dat in de eerste zinnen staat wat je dienst is en hoe het een probleem van je lezer oplost. Ga daarna pas in op de details.

4. Schrap alle ballast

Kijk nu kritisch naar je tekst. Verwijder alle woorden en zinnen die niet nodig zijn voor je verhaal. Dit is vaak veel meer dan je denkt. Ik schrijf bijvoorbeeld heel vaak ‘gewoon’. Toen ik deze tekst controleerde, heb ik vier keer het woord ‘gewoon’ weggehaald. Ik had het er gewoon heel vaak ingezet 😉.

Schrap alle ballast uit je tekst

5. Lees je tekst hardop voor

Als je je tekst hardop voorleest, hoor je snel welke zinnen niet lekker lopen en waar je nog aanpassingen moet doen. Ik laat Xander mijn teksten voorlezen. Xander is de Word-stem die je document kan voorlezen.

6. Controleer spelling en stijl

Als je tekst goed in elkaar zit, controleer dan de spelling en stijl. Gebruik je bijvoorbeeld geen ‘u’ en ‘je/jij’ door elkaar? En kloppen alle d’tjes en t’tjes? Als je van jezelf weet dat je hier makkelijk overheen leest, vraag dan iemand anders om je tekst te controleren.

7. Laat je tekst even liggen

Zijn alle stappen hierboven gelukt? Goed bezig! Laat nu je tekst even liggen. Op een later moment, morgen bijvoorbeeld, haal je er vaak weer fouten uit. Of zie je dat zinnen toch weggelaten kunnen worden, of dat je juist meer tekst moet toevoegen om je boodschap goed over te brengen.

Laat je online tekst even liggen.

Nu is het tijd om je tekst online te zetten. Maar een online tekst vraagt om een andere opmaak dan een offline tekst. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Hierover zal ik volgende keer een blog schrijven (leuke cliffhanger hè 😉?). Wil je een melding krijgen wanneer deze blog over schrijftips voor online schrijven online staat, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Dan mis je nooit meer een blog met handige tips!

Website maken?

Wil je een eigen website bouwen maar weet je niet goed waar je moet beginnen en waar je aan moet denken? Hier kan ik je mee helpen. Kijk eens op de pagina Bouw je eigen website.

Foto van Karen

Karen

Websites, ik vind ze fantastisch. Helemaal als ze niet werken. Het is (meestal dan ... 😉) niet moeilijk, je moet alleen weten hoe het moet. Ik hou van problemen oplossen en out-of-the-boxoplossingen bedenken.

Delen:

Meer blogs

Blog Copyrightvermelding op je website
Website-optimalisatie

Waarom je geen copyrightvermelding nodig hebt

Veel mensen hebben een copyrightvermelding op hun website staan. Meestal bestaat dit uit een copyrightlogo, jaartal en bedrijfsnaam. Maar wist je dat je deze helemaal niet nodig hebt op je website. In deze blog lees je waarom niet én waarom ik het je toch aanraad.

Lees meer »

Geen tips missen?

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Geen zorgen. Ik ga je niet spammen. Je ontvangt max. 2 keer per maand een nieuwsbrief.

Meer blogs

Neuromarketing voor startende ondernemers

Neuromarketing voor ondernemers

Ook als startende ondernemer kun je neuromarketing goed toepassen. Met makkelijk toepasbare tips zorg je ervoor dat je websitebezoeker verder leest, op een knop drukt of een andere handeling op ..

Lees meer