Allemaal leuk en aardig, dat bloggen voor je bedrijf, maar hoe kom je nou aan goede blogonderwerpen?
Een methode die werkt is onder de douche gaan staan. Terwijl je staat te douchen, wacht je tot dé perfecte ingeving zich aandient.
Erg duurzaam is het niet, en helaas is het ook verre van efficiënt. Maar hoe kom je dan wel aan goede ideeën voor je zakelijke blog? Hieronder geef ik je 4 tips en vertel ik hoe ik aan onderwerpen kom. En niet onbelangrijk: hoe ik zorg dat de blogonderwerpen zorgen voor een betere vindbaarheid via Google.
Nou daar gaan we. Hieronder 4 tips hoe je aan goede blogonderwerpen voor je business komt.
1. Brainstormen voor goede blogideeën
Een keer per maand ga ik ervoor zitten. Pen en papier voor me. Tijd om te brainstormen. Ik schrijf een hoofdonderwerp op. Bijvoorbeeld “bloggen als zzp’er”. Vervolgens schrijf ik daaromheen woorden die in me opkomen als ik denk aan dit onderwerp. Waar lopen mijn klanten tegenaan?
In dit voorbeeld over bloggen als zzp’er schrijf ik dan bijvoorbeeld “autoriteit”, “visitekaartje voor je bedrijf”, “klantenservice”, of “verkoop” op. Bij al deze woorden komen dan meteen nieuwe subonderwerpen omhoog. Van deze subonderwerpen maak ik dan weer onderwerpen. Al deze onderwerpen zet ik in een document met contentideeën.
Als ik een blogonderwerp heb, bijvoorbeeld “bloggen”, dan ga ik naar de website Answerthepublic.com. Hier kun je per dag 3 gratis zoekopdrachten invoeren. Wanneer ik daar zoek op “bloggen” dan zie je wat mensen over dit onderwerp via zoekmachines zoeken. Bijvoorbeeld:
- hoe start je een succesvolle blog
- hoe start je een blog
- tips voor een blog
- tips om een blog te schrijven
- hoe begin ik een succesvolle blog
Als je zoekt op “succesvolle blog” krijg je resultaten als:
- waarom blogs schrijven
- waarom bloggen
- waarom een blog
- succesvolle blog starten
- hoe bloggen
- tips voor bloggen
- goede blogs
Dan zie je al snel dat mensen zich afvragen waarom je moet bloggen. Dat is dus een mooi onderwerp (en uiteraard heb ik daar al een keer over geschreven, je leest het in de blog Waarom je moet bloggen).
2. Beter gevonden worden via Google door jouw blogs
Wanneer ik een blog wil inzetten om mijn SEO-score te verbeteren kijk ik ook altijd bij Ubersuggest.com of er wel zoekvolume is voor een bepaald onderwerp.
Ik kan bijvoorbeeld wel een mooie blog schrijven over beurtbalkjes in de supermarkt, maar als ik dit doe om beter gevonden te worden via Google is het handiger om een onderwerp te kiezen met een beetje zoekvolume. En het liefst zonder al te veel concurrentie.
Deze blog gaat over hoe je aan blogideeën komt. Dit is een mooi voorbeeld van een slecht SEO-onderwerp . Want de zoekterm “waarom bloggen” wordt maar 20 keer per maand gezocht. Niet echt nuttig als je zo veel mogelijk bezoekers via Google naar je website wil trekken. Waarom ik er dan toch een blog over schrijf? Omdat ik het belangrijk vind om jou te laten zien hoe je aan goede blogonderwerpen komt. En hoe jij dit kunt inzetten voor je eigen bedrijf. Dus blog ik er wel over.
Google Search Console
Wat ik ook vaak als inspiratie gebruik is Google Search Console. Via deze tool zie je wat mensen intypten toen Google jouw website als mogelijk zoekresultaat toonde. Tussen deze zoektermen staan vaak onderwerpen waarop je nog beter gevonden wil worden. Omdat je er nu bijvoorbeeld nog niet genoeg antwoord op geeft. Zo kwamen mensen op mijn website terecht door te zoeken op “hoe begin je een blog” en “blog schrijven regels”. Terwijl dit onderwerpen zijn waar ik (nu) nog geen blog over heb. Het zal vast niet als verrassing komen als ik je vertel dat deze twee onderwerpen wel op mijn contentideeënlijst staan.
3. Je klanten als inspiratiebron
Vragen van klanten zijn een heel goede inspiratiebron. Regelmatig krijg ik op Instagram DM’s vragen van klanten. Bijvoorbeeld wat SEO nou precies is, hoe je hiermee begint. Maar ook technischere vragen zoals of meta tags nog belangrijk zijn. Dit zijn stuk voor stuk mooie onderwerpen voor een blog. Wanneer je er (in het verleden) een blog over hebt geschreven, kun je klanten die diezelfde vraag stellen meteen doorverwijzen naar je blog.
Dit geldt voor SEO-vragen bij mij, maar ook voor vragen over wat je mee moet nemen naar een eerste yogales, hoe je een op maat bestelling kunt plaatsen in je webshop, waarom mensen zouden moeten kiezen voor een leefstijlcoach en ga zo maar door. Zo wil ik nog steeds een blog schrijven over wat de juiste plek is voor je call-to-action in een blog. Op verzoek van een klant (Maartje, de conceptversie staat klaar. Nog heel even geduld ).
4. Jouw eigen groei als blogonderwerp
Er is meestal een reden waarom je doet wat je doet. Misschien liep je zelf ooit ergens tegenaan. Had je bijvoorbeeld zelf geen fijn zwangerschapskussen en heb je er daardoor een ontwerpen? Ben je zelf HSP en coach je daarom nu andere mensen? Of in mijn geval: heb je een hekel aan slechte websites en help je daarom andere mensen het beter te doen? Hoe dan ook, de kans bestaat dat jouw potentiële klant op een punt staat waar jij ooit stond. Dus ga terug in de tijd. Waarom had jij vroeger jouw huidige product of dienst goed kunnen gebruiken? Leef je in je oude ik in. Wat had deze persoon kunnen helpen? Kun jij daar iets over schrijven om te helpen? Blog erover!
Ik ben benieuwd naar jouw volgende blog. Laat je het weten zodra je er een online hebt staan? Dan krijg je van mij een SEO-tip hoe je zorgt dat die blog beter gevonden gaat worden via Google.
Zo zorg je dat de tijd die je stopt in het typen van een blog ook zorgt voor meer bezoekers op je website. Je kunt me een DM sturen via Instagram (@verba_communicatie) of hieronder reageren. Ik ben benieuwd!