Is neuromarketing illegaal?
Wanneer ik een blogidee heb, begin ik altijd met opzoeken wat mensen over dit onderwerp intypen bij Google. Dat deed ik ook voor deze blog. Ik typte ‘neuromarketing’ in. Ik kreeg resultaten als “waar wordt neuromarketing voor gebruikt”, “waarom is neuromarketing belangrijk” en “neuromarketing toepassen”. Allemaal vragen die je verwacht. Maar er stonden ook vragen bij als “is neuromarketing illegaal” en “is neuromarketing ethisch”. Deze vragen over het wel of niet ethische element van neuromarketing zorgden ervoor dat ik dit blogonderwerp even liet rusten. Wat vind ik daar van? Mag je neuromarketingkennis inzetten om mensen te beïnvloeden om een product of dienst af te nemen?
Vieze marketingpsychologie?
Je hoort mij niet praten over ‘marketingpsychologie’, ik heb het altijd over ‘neuromarketing’. De eerste term (marketingpsychologie dus) voelt voor mij ‘minder ethisch’ of ‘viezer’, terwijl ‘neuromarketing’ voor mij staat voor wetenschappelijk onderzoek naar hersenactiviteiten bij marketinguitingen. Wat kan ik mezelf goed voor de gek houden hè? Want het maakt natuurlijk helemaal niet uit hoe je het noemt. Of ik jou nou tips geef over marketingpsychologie of neuromarketing, het komt meestal op hetzelfde neer. Ik geef tips over hoe je je bezoeker kunt sturen in de richting van een gewenste handeling.
Neuromarketing voor een betere planeet
Ben je er klaar voor? Hier komen mijn favoriete neuromarketingtips voor online ondernemers. Makkelijk toe te passen voor elke startende ondernemer:
1. Oneven aantallen
Ik geef je 5 neuromarketingtips. Niet 4, niet 6 … nee 5. Dat heeft een reden. Ons brein heeft een voorkeur voor oneven aantallen. Dus heb je een menu of laat je andere aantallen zien? Kies dan voor bijvoorbeeld 3 producten in plaats van 2. Of 5 menu-items in plaats van 6. Of dus 5 neuromarketingtips. Het getal 7 doet het – in het westen – ook altijd heel goed!
2. Speel met kleur
Kleuren hebben effect. Bij het zien van kleuren, maken onze hersenen meteen allerlei associaties. Dit kun je op veel manieren toepassen. Zo heb ik bijvoorbeeld ooit een Instagram-post gemaakt over waarom je rode foutmeldingen bij je contactformulier moet voorkomen. Benieuwd? Bekijk de post op mijn Instagram-account.
Wanneer je mooie huisstijlkleur gebruikt, kun je zorgen dat een belangrijke call-to-action knop juist de aandacht trekt door afwijkende kleuren.
3. Geef je bezoeker keuzevrijheid
Deze tip lijkt heel vanzelfsprekend. Natuurlijk moet je je bezoeker keuzevrijheid geven. Je wil niemand dwingen. Maar wist je dat het expliciet benoemen van keuzevrijheid ervoor zorgt dat mensen eerder doen wat jij wil? Dus heb je een aanvraagformulier zet er dan bij bij “Maar de keuze is geheel aan jou.”, waardoor je bezoeker eerder de aanvraag zal doen. Grappig hoe dat werkt hè!
4. Afbeeldingen zijn krachtig
Let op je afbeeldingen. Ze zijn heel krachtig, omdat ze de aandacht trekken. Soms is dit positief, maar het kan ook tegen je werken. Heb je bijvoorbeeld een foto op je website waarbij de persoon van het scherm afkijkt, dus wegkijkt? Dan zal de bezoeker de tekst eromheen minder snel lezen. Maar kijkt iemand naar een button of tekst? Dan krijgt dit element ook van jouw lezer meer aandacht.
Afbeeldingen van personen kunnen tegen je werken.
Het is ook niet altijd slim om een gezicht te gebruiken. Mensen vinden andere mensen belangrijk. Ze kunnen daaraan afleiden of het ergens veilig is of niet. We besteden er zoveel aandacht aan, dat het zelfs te afleidend kan zijn. Stel je maakt een poster voor een bushokje. Dan is een persoon die je recht aankijkt slim, je wil namelijk de aandacht van mensen trekken. Maar gaat het om je website? Dan heb je al de aandacht, mensen zijn er al. Dan wil je niet dat alle aandacht gaat naar een foto. De foto moet de teksten en handelingen ondersteunen.
Om het afleidende element van een persoon te omzeilen, kun je ook objecten naar iets laten “kijken”. Kijk maar eens naar onderstaande boormachinereclame van de Gamma.
Zelfs dat werkt al! Je conversie kan op die manier zelfs met 40% stijgen. Maar ook bij objecten kan het andersom werken. Kijk maar eens naar onderstaande boormachine van de Gamma:
5. FOMO
FOMO, oftewel Fear Of Missing Out. Dit is de angst om iets te missen. Angst om iets te missen werkt heel goed om mensen een handeling te laten uitvoeren. Je bezoeker zal zich eerder voor je nieuwsbrief inschrijven als er een tekst bij staat als “klik om niks te missen’, dan wanneer je schrijft “klik om op de hoogte te blijven”. Die eerste activeert een angst om iets te missen, terwijl de laatste inspeelt op wat we winnen. We reageren veel sterker op die angst voor verlies dan op het gevoel van winst.
Neuromarketing toepassen
Zie je, neuromarketing toepassen hoeft niet moeilijk te zijn. Je bewust zijn van je afbeeldingen, de manier waarop je je tekst schrijft, of stil staan bij kleur hoeft niet veel tijd te kosten. Al deze toepassingen van neuromarketing zullen ervoor zorgen dat je websitebezoekers eerder een formulier zullen invullen, je tekst zullen lezen of op een knop zullen drukken. En dat is toch het doel van je website?
Websitescan
Ben jij benieuwd hoe jouw website beter kan scoren met neuromarketingtips? Vraag een websitescan aan. Je krijgt dan tips en adviezen hoe je jouw website kunt verbeteren qua teksten, SEO en dus neuromarketing (of marketingpsychologie, wat jij wil 😉).