Je Over mij-pagina gaat niet over jou

Wat moet je op de Over mij-pagina schrijven? Welke dingen moet je delen en welke niet? En waarom eigenlijk? Lees in deze blog waarom je Over mij-pagina niet over jou gaat.
Over mij-pagina

Inhoud

Wat moet je op de Over mij-pagina op je website schrijven?

Je bent je website aan het vullen. De homepage lukt prima. Je aanbod krijg je ook wel op (digitaal) papier, maar dan kom je aan bij je Over mij-pagina. Slik.

Wat moet je op je Over-mij pagina schrijven?

“Hoi ik ben Karen. Ik ben 37 jaar en woon in Prinsenbeek, een dorpje naast Breda. Ik heb in 2011 mijn diploma Nederlandse taal & cultuur gehaald in Leiden. Met als specialisatie taalwetenschap en taalbeheersing. Daarvoor was ik chronisch ziek en ohja, ik heb mijn veterstrikdiploma en heb ooit in een hamsterpak door de Albert Heijn gelopen.”

Is dit de tekst voor op een Over mij-pagina? Wat moet je op zo’n pagina zetten? Zijn er dingen die je juist niet moet delen? En waarom dan niet?

De Over mij-pagina is voor veel ondernemers een worsteling, omdat het “opeens” heel persoonlijk is. Alsof alle spotlights helemaal op jou gericht staan. Je krijgt het warm en begint te zweten. Wat moet je schrijven? Mag ik je geruststellen?

Je Over mij-pagina gaat niet over jou

De Over mij-pagina gaat over je lezers. Wat hebben zij nodig? En dan bedoel ik niet dingen zoals pijnstilling bij een gebroken been. De Over mij-pagina is er om de lezers een verbinding met jou te laten maken. Dat hebben ze nodig om bij jou te kopen.

Bij grote bedrijven zul je op deze pagina iets vinden over de start van het bedrijf en de missie en visie. Vrij saai dus 😉. Gelukkig mag jij er iets moois van maken. Een fijne pagina waar je jou helemaal in terug ziet. Durf jij jezelf te laten zien?

Wat kun je over jezelf vertellen waarmee je de lezers helpt? Wil je ze inspireren? Geef ze een fijn gevoel over jou en jouw bedrijf. Misschien vinden ze herkenning in jouw verhaal. Geef ze de kans om een connectie met je te maken. Dit kan met een lach en een traan.

Ik zou de anekdote over dat hamsterpak kunnen delen. Van die hete zomerdag, het was 31 graden, en het uitzendbureau had mij naar een Albert Heijn-locatie gestuurd om als reclamestunt in een hamsterpak door de winkel te lopen. Wist je dat zo’n pak € 2500 euro kost?! En ondanks dat zo’n pak heel duur is, zie je dus helemaal niks. Er liep continu iemand naast me die dingen fluisterde als “links van je staat een kind, geef maar een handje”.

Deze anekdote is niet relevant toch? Maar wat als ik een link leg met dat dit mijn eerste ervaring was van betaald worden voor je aanwezigheid, je beschikbaarheid zonder echt effectief te werken. Dat pak was zo heet, de temperaturen zo hoog dat het onmenselijk was veel rond te lopen. Dus ik moest vaak pauze nemen (en drinken!). Tussendoor hees ik me weer in dat pak, liep een kort rondje, trok het pak weer uit en zat op een stoel bij te komen. En daar kreeg ik voor betaald. Voor heel de dag. Terwijl ik hooguit 10 minuten per uur “echt” werkte. Maar wat is de definitie van echt werken? Zijn dat je factureerbare uren? Of ook alle voorbereidingen? Is dat ook het werken aan je website? Het schrijven van je Over mij-pagina?

Zal ik met jou meedenken?

Ben je niet tevreden over je website(teksten)? Bijvoorbeeld de Over mij-pagina. Vraag een brainstormsessie bij me aan. Ik denk met je mee en geef je concrete tips en adviezen hoe je je website kunt verbeteren. 

Ook zou ik kunnen schrijven over dat ik op mijn 13e ziek werd door Pfeiffer. Dat ik in een revalidatiecentrum opgenomen werd met de diagnose chronisch vermoeidheidssyndroom. Dat ik daardoor mijn pubertijd heb gemist. Maar dat ik daardoor zo dankbaar ben geworden voor de kleine dingen in het leven. Is dat geschikt voor op mijn Over mij-pagina?

Je kunt zelf vaak niet bedenken wat er voor gaat zorgen dat iemand een connectie met je voelt. Dus doe wat bij jou past. Laat jezelf zien. Wees niet bang voor kwetsbaarheid. Laat zien hoe jij ooit stond waar je lezer nu staat. Hoe jij de weg van daar naar waar je nu bent, gevonden hebt. Hoe je bent gegroeid.

Vergeet de call-to-action niet

Als je die mooie Over mij-tekst hebt geschreven, vergeet dan niet om een stukje zakelijkheid toe te voegen. Verwijs tussendoor of aan het einde naar de mogelijkheden om met jou te werken. Of om je te volgen op Instagram, je podcast te gaan luisteren … of wat je ook maar wil dat de lezer doet, nadat ze de connectie met jou zijn gaan voelen. Anders heb je een kans gemist.

Ik zal binnenkort mijn Over mij-pagina ook weer onder handen nemen. Kom je over een tijdje terug om te kijken hoe hij dan is? Dat is een fijne stok achter de deur voor mij om het écht te gaan doen. 

 

Foto van Karen

Karen

Websites, ik vind ze fantastisch. Helemaal als ze niet werken. Het is (meestal dan ... 😉) niet moeilijk, je moet alleen weten hoe het moet. Ik hou van problemen oplossen en out-of-the-boxoplossingen bedenken.

Delen:

Meer blogs

Blogideeën
Bloggen

Hoe kom je aan goede blogonderwerpen?

Hoe kom je aan goede ideeën voor je zakelijke blogs? Ik geef je 4 tips en vertel hoe ik aan onderwerpen voor mijn blogs kom. En niet onbelangrijk: hoe zorg je dat jouw blogonderwerpen zorgen voor een betere vindbaarheid via Google?

Lees meer »
Neuromarketing voor startende ondernemers
Neuromarketing

Neuromarketing voor ondernemers

Ook als startende ondernemer kun je neuromarketing goed toepassen. Met makkelijk toepasbare tips zorg je ervoor dat je websitebezoeker verder leest, op een knop drukt of een andere handeling op je website doet.

Lees meer »
Schrijven voor het web
SEO

7 tips om goede online teksten te schrijven

Als je weet dat mensen online meestal een tekst scannen en niet van begin tot eind lezen, is het slim om daar rekening mee te houden wanneer je een online tekst schrijft. Maar hoe schrijf je voor het web? Lees mijn 7 tips voor een goede online tekst.

Lees meer »

Geen tips missen?

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Geen zorgen. Ik ga je niet spammen. Je ontvangt max. 2 keer per maand een nieuwsbrief.

Meer blogs