7 tips om goede online teksten te schrijven

Als je weet dat mensen online meestal een tekst scannen en niet van begin tot eind lezen, is het slim om daar rekening mee te houden wanneer je een online tekst schrijft. Maar hoe schrijf je voor het web? Lees mijn 7 tips voor een goede online tekst.
Schrijven voor het web

Inhoud

Online lezers zijn ondankbare lezers. Jij niet natuurlijk. Jij leest deze blog van begin tot eind en slaat geen regels of zelfs hele alinea’s over. Toch? Want jij ben een gemotiveerde ondernemer. Een die waarschijnlijk flink nadenkt over zijn of haar online teksten. Of het nou een blog, nieuwsbericht, social mediabericht, websiteteksten of een e-mail is. Je stopt er tijd en aandacht in. En wat doet de gemiddelde online lezer? Die scant je tekst, leest een kopje, kijkt naar een afbeelding, leest een zin en scant weer verder om vervolgens je tekst weg te klikken. Doe je daar al die moeite voor? JA! Natuurlijk doe jij daar al die moeite voor. Want het zijn je (potentiële) klanten. Je wil ze helpen. En ook een slechte lezer kun jij helpen. Dus in deze blog gaat het over schrijven voor het web. Hoe doe je dat?

7 tips om goede online teksten te schrijven

Als je weet dat online lezers slechte lezers zijn, is het slim om daar rekening mee te houden wanneer je de tekst schrijft. Wat zijn verschillen waar je rekening mee moet houden bij online teksten, in tegenstelling tot offline teksten? Hoe doe je dat? Schrijven voor het web?

Tip 1: Begin met je hoofdboodschap

Het grootste verschil tussen offline en online teksten is de opbouw. Waar je bij offline teksten kunt beginnen met een inleiding, moet je bij offline teksten echt meteen bij de hoofdboodschap beginnen. In mijn vorige blog Schrijftips voor startende ondernemers schreef ik hier meer over.

Tip 2: Maak je tekst scanbaar met tussenkopjes

Je lezer zal je dankbaar zijn als je tekst goed scanbaar is. Voeg dus regelmatig (informatieve!) tussenkopjes toe. Je wil dat de tussenkopjes samen een samenvatting geven van jouw tekst. Denk ook goed aan de titel. Dekt de titel de lading van de tekst.

Tip 3: Zorg voor een goed leesniveau

Maak je tekst niet (onnodig) moeilijk. Zorg voor makkelijker te begrijpen woorden en gebruik korte zinnen. Hierdoor is je tekst toegankelijk voor een breed publiek.

Tip 4: Genoeg inhoud

Je denkt misschien dat je niet veel hoeft te schrijven, omdat mensen toch maar slecht lezen. Dat is dus niet waar. Door voldoende inhoud hebben lezers het idee dat het waarschijnlijk ook goede inhoud is. Ook bij Google zie je dat langere blogartikelen het beter doen dan korte.

Zorg voor voldoende inhoud

Tip 5: Voeg afbeeldingen toe

Wanneer je langere teksten schrijft, is het belangrijk om te zorgen voor wat visuele onderbrekingen. Dit kun je doen door functionele afbeeldingen toe te voegen, of licht een stukje tekst uit door het als quote vorm te geven. Bijvoorbeeld zo:

Licht een stukje tekst uit door het anders vorm te geven.

Tip 6: Schrijf voor de lezer

Deze tekst schrijf ik niet voor jullie maar voor jou. Speciaal voor jou en voor niemand anders! Zorg dat de lezer zich aangesproken voelt.

Schrijf voor je lezer

Het helpt als je iemand in gedachten hebt voor wie je schrijft. Bij een e-mail is dit vanzelfsprekend, maar dit geldt ook voor websiteteksten en social mediaberichten.

Tip 7: Help Google een beetje

Als je dan toch bezig bent, help Google dan ook een beetje. Het is altijd mooi meegenomen als je websiteteksten makkelijk geïndexeerd kunnen worden. Dit doe je met goede tussenkopjes, geef je afbeeldingen een goede alt-text, stel in een tussenkopje een vraag die je daarna bondig beantwoord. Google zal je belonen met een hogere score bij zoekopdrachten van potentiële klanten.

Meer schrijftips?

Wil je meer schrijftips? Lees ook mijn blog met schrijftips voor startende ondernemers. Wil je je meer richten op SEO? Dan is de blog over hoe te starten met SEO misschien ook interessant voor je.

Heb je deze blog gelezen en vond je het nuttig? Ik zou het leuk vinden om hieronder in de reacties van je te horen!

Foto van Karen

Karen

Websites, ik vind ze fantastisch. Helemaal als ze niet werken. Het is (meestal dan ... 😉) niet moeilijk, je moet alleen weten hoe het moet. Ik hou van problemen oplossen en out-of-the-boxoplossingen bedenken.

Delen:

Meer blogs

Blog Copyrightvermelding op je website
Website-optimalisatie

Waarom je geen copyrightvermelding nodig hebt

Veel mensen hebben een copyrightvermelding op hun website staan. Meestal bestaat dit uit een copyrightlogo, jaartal en bedrijfsnaam. Maar wist je dat je deze helemaal niet nodig hebt op je website. In deze blog lees je waarom niet én waarom ik het je toch aanraad.

Lees meer »

Geen tips missen?

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Geen zorgen. Ik ga je niet spammen. Je ontvangt max. 2 keer per maand een nieuwsbrief.

Meer blogs

Neuromarketing voor startende ondernemers

Neuromarketing voor ondernemers

Ook als startende ondernemer kun je neuromarketing goed toepassen. Met makkelijk toepasbare tips zorg je ervoor dat je websitebezoeker verder leest, op een knop drukt of een andere handeling op ..

Lees meer