Ga naar de inhoud

Vermijd deze woorden en zinnen
op je website

Als website-eigenaar wil je bezoekers niet alleen informeren, maar ook overtuigen. Sommige woorden en zinnen kunnen je helpen bij dit doel, terwijl andere juist bezoekers kunnen afschrikken.

In deze blog krijg je 5 tips (en een controle regel) om betere websiteteksten te schrijven.

Waarom ZZP’ers ‘wij’ en ‘ons’ moeten vermijden

Heb jij ook een Over ons-pagina op je website? Een pagina waarop zinnen staan als ‘Wij vinden duurzaamheid heel belangrijk’ of ‘Wij helpen jou graag.’? Dit is prima wanneer je een groter bedrijf bent, maar ‘wij’ en ‘ons’ zijn verboden woorden voor zelfstandige ondernemers (ZZP’ers).

Als jij degene bent die alles doet in je bedrijf, zorgt deze ‘wij’ voor verwarring. Over wie gaat deze tekst? Gaat het over Carola, de lifestylecoach? Of werkt zij eigenlijk met een heel team? Wie helpt de klant eigenlijk? Dit werkt tegen je als je een dienst aanbiedt als ZZP’er, want dan is juist die persoonlijke klik van groot belang. Mensen willen – helemaal als ze een Over mij-pagina lezen – meer over jou lezen. 

Natuurlijk begrijp ik waar dit ‘koninklijk meervoud’ vandaan komt. Vaak denken ondernemers dan dat ze serieuzer worden genomen als het lijkt alsof ze een groot (of groter) bedrijf zijn.

Potentiële klanten willen jou kennen, niet een anoniem ‘wij’. 

Schrijf niet “Ik zorg dat je beter in je vel zit.”

Beloftes op je website moeten realistisch zijn. Vermijd uitspraken als ‘Ik zorg dat je beter in je vel gaat zitten’, omdat je dit niet kun garanderen. Je hebt geen magisch knopje waardoor mensen zich beter gaan voelen. Beschrijf in plaats daarvan concreet wat je kunt bieden en welke acties je zult ondernemen om je klanten te helpen zich beter te voelen. 

Maak het zo concreet mogelijk. Wat bied je aan? Wat ga je doen? Wat moet iemand zelf doen? Dus niet ‘je krijgt inzichten in je patronen’, maar ‘door een visualisatieoefening van 20 minuten onderzoeken we waar de patronen vandaan komen’. 

Vermijd twijfel

‘Waarschijnlijk voel je je na ongeveer 5 sessies minder gespannen.’

Woorden als ‘waarschijnlijk’, ‘misschien’ of ‘meestal’ te gebruiken, creëren twijfel bij de lezer. Als jij al twijfelt over jouw product of dienst, waarom zou een toekomstige klant dan vol vertrouwen instappen of iets kopen?

Dit kan tegenstrijdig klinken met het voorgaande punt. Waar ik schreef dat je niet zomaar claims over je aanbod mag doen, maar je hoeft er ook niet onzeker over te doen. Het is zoeken naar een sterke middenweg. 

Wees zelfverzekerd over je product of dienst, maar vermijd onrealistische claims. 

Schrap overbodige woorden

Jaren geleden volgde ik een cursus creatief schrijven bij Renate Dorrestein. Na al die jaren hoor ik haar nog steeds zeggen ‘Schrijven is schrappen!’. Bij het schrijven van teksten sluipen er ongemerkt stopwoordjes je tekst binnen. Denk aan woorden als ‘echt’, ‘veel’, ‘nog’ en ‘eigenlijk’. Wanneer je het schrijft merk je er weinig van.

Soms heb je het gevoel dat je tekst heel beknopt geschreven is. Maar dan blijkt er vaak toch nog veel opvulling in te zitten.

Zag je in de vorige zinnen de opvulwoordjes?

Soms heb je het gevoel dat je tekst heel beknopt geschreven is. Maar dan blijkt er vaak toch nog veel opvulling in te zitten.

Beter zou zijn: Soms denk je dat je tekst beknopt is. Maar dan blijkt er toch veel opvulling in te zitten. 

Door alle vulwoorden uit je tekst te schrappen, gaat het (lees)tempo omhoog. Dat is niet alleen prettig voor je lezers, maar het maakt je teksten ook krachtiger. Lees je laatst geschreven tekst een kritisch door. Wat kan er weg? En wat moet echt blijven? 

Vakjargon verboden

Elk vakgebied ken zijn eigen termen en jargon. Zo kan ik schrijven over ‘engagement’, ‘click-through-rate’, ‘conversie’, ‘salesfunnels’ en ‘e-mail automation’. Wanneer je je bezighoudt met marketing, websites en zoekmachineoptimalisatie, zijn dit waarschijnlijk bekende termen voor je. Maar als beginnend ondernemer kunnen deze woorden onbekend zijn.

Wanneer ik met een nieuwe klant wil praten over SEO, zal ik het geen SEO noemen, maar leg ik uit dat ik kan helpen om met een website hoger in de Google-zoekresultaten te komen. Pas als ik zeker weet dat iemand weet dat SEO staat voor ‘zoekmachineoptimalisatie’ zal ik de afkorting gaan gebruiken.  

Meer weten over hoger komen bij Google?

Iedereen die een eigen website heeft, heeft vast eens van SEO gehoord. Maar wat is het en hoe begin je er als ZZP’er mee? Ik heb er een blog over geschreven.

Wat ik wil benadrukken: pas op met woorden die logisch zijn in jouw vakgebied, maar verwarrend kunnen zijn voor andere mensen. In elke sector kun je voorbeelden van jargon vinden. Spreek bijvoorbeeld niet over ‘asana’s’, maar noem ze gewoon ‘yogahoudingen’. Gebruik voor potentiële klanten niet GLI (Gecombineerde Leefstijlinterventie), maar beschrijf wat je precies gaat doen. Praat in de zorg liever over ‘griep’ dan over ‘influenza’. Hierdoor kan iedereen je tekst begrijpen.

Belangrijkste regel

Lees je tekst kritisch door. Soms is het moeilijk om je eigen tekst – na veel wijzigingen – met een frisse blik te lezen. Je kunt dan gebruik maken van voorleessoftware. Hierover schreef ik eerder in de blog 7 schrijftips voor startende ondernemers.

Zou je nichtje, buurvrouw of de persoon die laatst een pakket bij je bezorgde het ook begrijpen?
Nee? Kijk nog eens goed naar bovenstaande tips en maak je tekst krachtiger.
Ja? Gefeliciteerd. Je hebt een goede tekst geschreven!

Ben je benieuwd hoe jouw websiteteksten beter kunnen? Vul het contactformulier in, dan krijg je 3 persoonlijke tips om jouw teksten in 5 minuten sterker te maken.

Andere interessante blogs

Over Karen | Verba Communicatie

Websiteteksten die voor je gaan werken en niet tegen je, daar zorg ik voor. Als je mij inhuurt, help ik je website naar een hoger niveau te tillen. Corrigeren van je teksten? Redigeren van je teksten? Advies over stijl, SEO of neuromarketing? Het is allemaal mogelijk! Of zal ik meedenken over de inzet van je social media?