Vaak zie ik bij mensen die mij mij aankloppen, onderaan hun website een copyrightlogo, jaartal en bedrijfsnaam staan. Meestal geven ze het op deze manier weer:
© [Jaartal] [Jouw naam of bedrijfsnaam]
Maar wist je dat zo’n copyrightverklaring helemaal niet nodig is?
Eigenaar van de content op je website
Wie is de eigenaar van de teksten, afbeeldingen en andere content op je website? Jij! Wanneer jij iets origineel creëert, ben je automatisch de eigenaar van het auteursrecht. En daar heb je dus geen copyrightvermelding voor nodig.
Je bent niet wettelijk verplicht een copyrightvermelding te plaatsen. Waarom is het toch slim om iets over copyright te plaatsen? Op die manier geef je aan dat jij de eigenaar bent van de content.
Haal het jaartal weg
Toch raad ik (kleine) zelfstandig ondernemers aan het jaartal weg te halen. Waarom? Omdat ze vaak vergeten dat het er staat.
Bij de meeste ondernemers zie ik in hun copyrightvermelding het jaartal 2023 staan. Als ik ze daar op wijs, zijn ze verbaasd dat het er staat. Of is het een “oeps, vergeten aan te passen”.
Het jaartal in de copyrightvermelding geeft aan vanaf welk jaar jouw werk beschermd is. Dit zou dus het jaar moeten zijn waarop je website online kwam. Maar blijft jouw website altijd hetzelfde? Waarschijnlijk niet. Je past af en toe een foto aan en voegt een blog of tekst toe. In dat geval zou je kunnen kiezen voor [Start jaartal] – [Huidig jaartal]. Maar dat laatste jaartal moet je dan wel el jaar aanpassen. En ik weet uit ervaring dat de meeste website-eigenaren nooit meer naar de copyrightvermelding kijken na live-gang van de website. Aangezien het niet strikt noodzakelijk is, raad ik altijd aan om het weg te laten. Op die manier hoef je het ook nooit meer aan te passen.
Copyrightvermelding dus weglaten?
Ik schreef al eerder dat het hebben van een copyrightvermelding eigenlijk niet nodig is, omdat je automatisch eigenaar bent van de copyright over je eigen werk. Toch is het slim om er een op je website toe te voegen. Waarom?
- Het schrikt af. Het waarschuwt anderen dat jouw werk beschermd is.
- Het geeft bezoekers aan dat jouw content waardevol is.
- Ook geeft het een professionele indruk.
Wil je meer tips over hoe je jouw website kunt optimaliseren?
Vraag dan een brainstormsessie aan. Tijdens deze sessie mag je al jouw vragen over je website stellen en krijg je makkelijk toepasbare tips over conversie-optimalisatie, gebruiksvriendelijkheid, neuromarketing en zoekmachine-optimalisatie. Je mag een uur lang mijn hersenen lenen om jouw website naar een hoger niveau te tillen. Boek nu je brainstormsessie.