Waarom is SEO zo belangrijk?
Maar waarom is SEO belangrijk? 95% van de mensen begint hun zoektocht naar product of dienst via een zoekmachine. In Nederland is dat meestal Google. Wanneer jouw website bovenaan de zoekresultaten komt, is de kans groter dat iemand op jouw website klikt. Wanneer jouw website op pagina twee, drie of nog lager staat, is de kans heel klein dat iemand het zal zien. Denk maar eens aan jezelf, hoe vaak klik jij naar de volgende pagina met zoekresultaten?
Goede teksten belangrijk voor SEO
Maar voor ik vertel hoe je begint met SEO, wil ik je meegeven dat goede teksten schrijven heel belangrijk is. Ten eerste is Google niet (meer) te foppen met ‘SEO-trucjes’ die je in je website verstopt. Vroeger schreven mensen bijvoorbeeld expres fout geschreven woorden zodat ze ook daarop vindbaar waren. Bijvoorbeeld “zoekmachine optimalisatie” én “zoekmachineoptimalisatie”. Dit raad ik je ernstig af.
Wees consequent in je taalgebruik en zorg dat dit correct taalgebruik is . Ik word bijvoorbeeld ook gevonden op de zoekwoorden ‘comminicatie’, ‘communictie’ en ‘communnicatie’, terwijl ik deze woorden echt niet op mijn website heb staan (hoop ik, haha).
Reden twee om goede teksten te schrijven zijn jouw (potentiële) klanten. Je schrijft jouw teksten voor de bezoekers. Jouw teksten moeten (potentiële) klanten overtuigen om met jou in zee te gaan. Dit lijkt me jouw hoofddoel. Je wil ze niet afschrikken met een tekst met bewuste fouten of zichtbare trucjes om je SEO te verbeteren.
Hoe kom je hoger in de zoekresultaten?
Nu we dat duidelijk hebben en je besluit iets met zoekmachineoptimalisatie te doen, komt de volgende vraag. Hoe zorg je dat je hoger in de Googlezoekresultaten komt? Ik zou als eerste kijken hoe je het nú doet. Het is goed om tijd en energie in je website te steken, maar zorg dat je weet wat die tijd en moeite je oplevert. Als je dat doet, kun je bepalen of je het nog een keer gaat doen, of dat het toch de tijd niet waard was.
Google Analytics
Heb je Google Analytics aan je website gekoppeld? Dan kun je zien hoeveel procent van je bezoekers via zoekmachines op je website komen. Dit wil je gaan verhogen.
Google Search Console
Meld je aan bij Google Search Console. Hier zie je bij welke zoekwoorden Google jouw website toonde, op welke plek je kwam én of mensen ook echt op je website geklikt hebben. Wil je op deze zoekwoorden gevonden worden? Of wil je eigenlijk op andere zoekwoorden gevonden worden? Hoe hoger je CTR (click through rate, dus het percentage dat geklikt heeft op je website) hoe beter je website volgens Google is.
SEO kost zoveel tijd als jij wil
SEO kan als een enorme klus voelen, maar jij bepaalt hoeveel tijd je erin stopt. Hoe meer tijd en moeite, hoe beter de resultaten zijn. Met SEO ben je nooit klaar. Je kunt altijd blijven verbeteren en Google verandert regelmatig het algoritme, waardoor andere elementen belangrijk(er) worden.
Hoe begin je met SEO?
Er zijn drie pijlers waar je rekening mee moet houden als je aan de slag gaat met SEO:
- techniek,
- content en
- autoriteit.
Hieronder zal ik ze een voor een bespreken.
SEO en websitetechniek
Bij techniek moet je denken aan dingen als de laadsnelheid van je website, of hij (mobiel) toegankelijk is, of je afbeeldingen niet te groot zijn, heb je gebruiksvriendelijke URL’s en gebruik je headers op de juiste manier?
Met verbeteringen qua techniek kun je vrij snel grote verbeteringen qua SEO zien. Je weet vast zelf ook wel hoe vervelend het is als je een website probeert te openen en deze laadt heel traag. Hoe groot is de kans dat je deze meteen weer weg klikt? Ik moet heel zeker weten dat ik die website nodig heb, wil ik geduldig blijven wachten tot de pagina geladen is.
Content en SEO
Content gaat over de inhoud van je website. Dit is waar ik eerder al over schreef. Zorg dat je website inhoudelijk goed is. Je wil dat bezoekers op je website hier ook blijven. Dat ze scrollen, lezen en klikken. Het ergste is als ze je website meteen wegklikken en terugkeren naar Google. Dat laatste is namelijk een teken voor Google dat jouw website niet voorziet in een antwoord op de zoekvraag.
SEO en autoriteit
Google kan niet weten of jouw website inhoudelijk kwalitatief is. Dus dit probeert Google te weten te komen door te kijken of andere bronnen naar jouw website verwijzen. Wordt jouw website genoemd op andere websites, of op social media? Als dit het geval is, heb je blijkbaar interessante of nuttige informatie op je website staan. Een manier om deze pijler te verbeteren is bijvoorbeeld door gastblogs op andere websites te schrijven en te verwijzen naar je eigen website.
Hoe ga jij jouw website beter vindbaar maken?
Deze blog is om je een idee te geven hoe je met SEO kunt beginnen. Welke pijler mag jij nog beter uitwerken? Techniek? Content? Of autoriteit? Er zijn zo ontzettend veel nuttige websites en (gratis) tools die je kunnen helpen bij het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Als ik jou goed inschat, wil je het graag allemaal zelf uitzoeken. Google is je vriend . Eigenlijk alles is online te vinden!
Maar als je door de bomen het bos niet meer ziet, of je juist tijd wil besparen door iemand met ervaring jou te laten adviseren? Neem dan contact met me op. Ik analyseer je website, waarna we een half uurtje samen brainstormen over jouw verbetermogelijkheden. In dat half uur brainstormen krijg je concrete tips om jouw website in korte tijd beter vindbaar te maken via zoekmachines. Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.